9 Φεβ 2011

Για τα ΜΜΜ και την αύξηση του εισιτηρίου...

Αν έπρεπε να χαρακτηρίσω με μια λέξη την ελληνική "ιδιοσυγκρασία" αυτή δεν θα ήταν άλλη από την "υποκρισία". Πολλά είναι τα ανοιχτά μέτωπα της επικαιρότητας που συνηγορούν σε αυτή την εκτίμηση. Ο σάλος γύρω από το ντοκιμαντέρ 1821, η μάχη της Κερατέας, η εκτός σχεδίου (και λογικής) δόμηση σε περιοχές Natura, τα πετρέλαια και τα σπάνια ορυκτά που υποτίθεται ότι η χώρα διαθέτει, και βέβαια η αύξηση των εισιτηρίων στα ΜΜΜ της πρωτευούσης. Τώρα που πέρασε ο πρώτος "τουιτερικός" χαμός για το τελευταίο θέμα (βλ. εισιτήρια και "δεν πληρώνω-δεν πληρώνω") ας προσπαθήσω να καταγράψω μερικές ιδέες και στοιχεία.

Ανήκω στην κατηγορία των πολλών που αγοράζουν και ακυρώνουν καθημερινά το εισιτήριο στα ΜΜΜ. Σε γενικές γραμμές θεωρώ ότι -από την στιγμή που δεν έχεις πετρέλαια και άλλες τέτοιες "πολύτιμες" πηγές άντλησης κεφαλαίου προς χρηματοδότηση δημόσιων λειτουργιών- το αντίτιμο που πληρώνουμε όλοι βοηθά να διατηρούνται ζωντανές οι δημόσιες συγκοινωνίες.
Η σε μια νύχτα, όμως, αύξηση της τιμής στο υπέρογκο 1,40€ ήτοι 40% πάνω, παραείναι μεγάλη για να περάσει απαρατήρητη, για να περάσει χωρίς αγανάκτηση. Η αύξηση σε πενθήμερη βάση και μόνο για μια διαδρομή μπρος-πίσω ανέρχεται σε περίπου 212€ ετησίως. Όχι και λίγα, έτσι;
Είναι μεγάλη και ακατανόητη η συγκεκριμένη αύξηση γιατί έρχεται σε μια στιγμή που οι παρεχόμενες υπηρεσίες δεν είναι καλές (εδώ και 1,5 χρόνο ταλαιπωρούμαστε από τις εργασίες στη γραμμή του ηλεκτρικού, αγνοείται το "πράσινο ρεύμα" για το τραμ, οι λεωφορειολωρίδες έχουν και πάλι αυτοκαταργηθεί, απουσία τηλεματικής κοκ), σε μια στιγμή όπου το εισόδημα των πολιτών συμπιέζεται από χίλιες διαφορετικές μεριές, σε μια στιγμή που οι πολίτες, λόγω κυρίως του κόστους βενζίνης, άρχισαν και πάλι να αγκαλιάζουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η αύξηση ήταν άγαρμπη γιατί δεν δόθηκαν στη δημοσιότητα τα απαραίτητα στοιχεία και παραδοχές για τα προβλήματα των μεταφορών που συνηγορούν σε αυτή την αύξηση. Δεν δόθηκε επίσης κανένα στοιχείο περί ανάλυσης κόστους - οφέλους από την αύξηση της τιμής.
Είναι μια άγαρμπη αύξηση γιατί θεωρητικά σε ένα ευνομούμενο κράτος και σε μια πολιτεία που σέβεται τον εαυτό της και τους πολίτες θα περίμενες να δεις πρώτα μια σειρά από άλλες ενέργειες, όπως η διόρθωση-καλυτέρευση των παρεχόμενων υπηρεσιών, η ολοκλήρωση των απαραίτητων εσωτερικών αλλαγών, και μόνο έπειτα να μας απασχολήσει το θέμα του αντίτιμου των μεταφορών.
Δεν έγινε τίποτα από τα παραπάνω, αλλά αντίθετα η πολιτεία προχώρησε σε μια αύξηση εκβιαστική, καθώς αφορά μια "ανελαστική" ανάγκη, αυτή της δημόσιας μεταφοράς. Είναι μια αύξηση που έρχεται σε καταφανέστατη αντίθεση με την προσπάθεια που υποτίθεται ότι ασπάζεται η πολιτεία για αποτροπή της χρήσης των ΙΧ στο κέντρο της πόλης. Όταν σε άλλες χώρες της ΕΕ, ακόμα και στο πανάκριβο Ηνωμένο Βασίλειο γίνεται προσπάθεια να αλλάξει το μίγμα του μεταφορικού όγκου, προς όφελος των ΜΜΜ, είναι τουλάχιστον ανόητο να επιχειρείται σήμερα η -δια του κόστους- απαξίωση των μέσων.  

Σε πάμπολες χώρες της ΕΕ τα ΜΜΜ είναι επιδοτούμενα και δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς. Σταθμίζεις προτεραιότητες, βλέπεις αν θεωρείς τα ΜΜΜ ως κομβικό εργαλείο στήριξης της κοινωνίας και αποφασίζεις. Αν θεωρείς τα ΜΜΜ απαραίτητα -και αυτονόητο το δημόσιο χαρακτήρα τους- τότε τα στηρίζεις και κοιτάς σε συνενόηση με τους εργαζομένους πως θα τα εκσυγχρονίσεις και θα τα βελτιώσεις, μειώνοντας παράλληλα το κόστος. Απλά πράγματα, σαν την προπαίδεια! 
Εν κατακλείδι, η αγανάκτηση των πολιτών είναι δικαιολογημένη και η ενδεχόμενη "ποινικοποίηση" (πλημμεληματικού χαρακτήρα) της άρνησης καταβολής του 1,40€  φανερώνει πρώτα και κύρια την αποτυχία και την έλλειψη κοινωνικής νομιμοποίησης του μέτρου. Είναι βέβαια αλήθεια πως και πάλι επιχειρείται η "καπήλευση" της αγανάκτησης των πολιτών από μερίδα της πολιτικής σκηνής, όμως γελιούνται οικτρά όσοι πιστεύουν ότι ο θυμός για την υπερβολική αύξηση έχει πολιτικό χρώμα...

Στα επόμενα βήματα περιμένω να δω ενέργειες της κυβέρνησης που να αποδεικνύουν το νόμιμο και ηθικό της συγκεκριμένης κίνησης, αναμένω επίσης να δω κάποιες δικαστικές κινήσεις από καταρτισμένους νομικούς που ελπίζω ότι υπάρχουν και αντιδρούν στο 1,40€. Ελπίζω επίσης σε μικρότερο καπέλωμα από ευαγή ιδρύματα της αριστεράς και αναμένω από αυτά να κινηθούν περισσότερο σε πολιτικά και θεσμικά πλαίσια μπας και καταφέρουν να ανατρέψουν (αν πραγματικά το επιθυμούν) την -λέω και πάλι- αδιανόητη αύξηση.
Αναμένω επίσης να διογκωθεί το κύμα της κατακραυγής κατά των "τζαμπατζήδων" και των -κατά Ρέππα- "κοινωνικά αναίσθητων" εκ μέρους ομάδας "κοινωνικά ευαίσθητων", αλλά εύχομαι αυτή η κατακραυγή να μην προέρχεται από μεγαλοδημοσιογράφους και εκδότες που υποδύονται το ρόλο των "αγανακτισμένων πολιτών". Γιατί δεν ξεχνώ πως υπήρχε ένας νόμος και για αυτούς, περί καταβολής ειδικού φόρου 20% στις διαφημίσεις. Ένας νόμος που ψηφίστηκε πέρυσι τον Μάιο, αλλά οι συγκεκριμένοι κύριοι κύριοι κατάφεραν νόμιμα και κυρίως ηθικά να τον "αναβάλουν" για το 2013. Οποία υποκρισία!

ΥΓ. Που να δείτε τι έχει να γίνει με την εξίσωση των τιμών πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, το ερχόμενο Φθινόπωρο. Και ο πάτος δεν έχει τελειωμό...
ΥΓ2. Αναζητήστε εδώ την ερώτηση αρ. 36 ενός Έλληνα ευρωβουλευτή γύρω από την αύξηση της τιμής, και διαβάστε την "μνημονιακή" απάντηση της Κομισιόν.


* Η φωτό "κλέφτηκε" από εδώ.

1 σχόλιο:

μπαμπάκα; είπε...

http://4.bp.blogspot.com/_taGbr7Okxzw/RZLUtR_C5KI/AAAAAAAAABg/DlfMgvisETg/s1600-h/_RIM0014_s.jpg

sou afierono kai ayti tin photo.
ta traina feygoun kai meis meiname monoi (kai afragoi).

photonio (aka babaka?)